سررسید 1402

نکات فرم چاپی در سررسید ۱۴۰۰

اصولا فرم بندی در سررسید ۱۴۰۰  به چه منظور انجام می شود ؟

کتاب و مجله و مواردی از این قبیل مانند پوستر یا بروشور نیستند که بعد از چاپ تنها با گیوتین دور بر شوند. بلکه در مقوله هایی از این قبیل چون کتاب به دلیل این که بعد از چاپ کار به اتمام نمی رسد و مراحل دیگری تا تهیه نهایی در پیش است دقت بسیار می طلبد. در این جا دیگر نمی توان صفحات را بطور مستقل و به هرشکلی که مایل باشید چاپ کنید بلکه باییستی به گونه ای صفحات را در کنار هم قرار دهید که بعد از چاپ ماشین های صحافی و… قادر به صحافی کتاب باشند این عمل یعنی قرار دادن صفحات در یک سند به گونه ای که بعد از تا زدن های مختلف صفحات کتاب آماده دوخت و چسب شوند.

قطع کتاب

قطع ها و اندازه های مختلف کتاب در سراسر دنیا بر اساس ابعاد کاغذهای موجود ایجاد شده است و این مهم به دلیل کاهش پرت کاغذ و استفاده بهینه از حداکثر فضای موجود کاغذ ورقی است. برخی ازکتاب های خارجی در قطعی غیر از آنچه در این جا آمده است وجود دارند. چنانچه با کاغذ های موجود در ایران چنین قطعی را در نظر داشته باشید پرت آن بسیار زیاد خواهد بود.

ظاهراً در بعضی از کشورها بسیاری از ناشران با تولیدکنندگان کاغذ در تماس بوده و ابعاد و اندازه کاغذ خود را سفارش می دهند. اما در ایران اگر قطعی خارج از استاندارد خودمان استفاده کنیم نتیجه آن پرت زیادکاغذ است که کار پرهزینه ای خواهد بود. بنابراین به دلیل اینکه ۲ نوع کاغذ ورقی با ابعاد ۷۰*۱۰۰ و۹۰* ۶۰ در ایران موجود است و با توجه به اینکه مصرف کاغذ یکی از پرهزینه ترین موارد یک پروژه چاپی است اندازه های استانداردی استخراج شده است که با رعایت این ابعاد پرت کاغذ به حداقل میرسد.

قطع هایی که در ادامه توضیح داده می شود بر این اساس ایجاد شده اند البته گاهی اندازه ها در حدود چندمیلی متر با آنچه در اینجا آمده است متفاوت می شود که اجتناب ناپذیر است.

دقت در طراحی قبل از فرم بندی در سررسید ۱۴۰۰

اندازه صفحات خود را به اندازه کتاب بعد از برش در مرحله نهایی در نظر بگیرید. در این مرحله نبایستی فضای بیشتر جهت برش اضافه کرد. بدین ترتیب کارخود را در صفحه به شکل نهایی ببینید. مثلاً چنانچه تصویری در صفحه دارید که باید در وسط صفحه قرار گیرد آنرا وسط چین کنید. وقتی صفحات خود را در فرم بندی قرار دادید قبل از اینکه فرم به دست آمده را جهت تهیه خروجی فیلم ارسال نمایید. در نظر بگیرید که بعد از تا خوردن فرم ها از سه طرف برش خواهند خورد.

بنابراین محل های برش در فرم بایستی مشخص باشند و همچنین دقت کنید که چنانچه طرح شما به گونه ای است که رنگ یا نقش ازصفحه بیرون می زند یعنی دور صفحات نبایستی سفیدی وجود داشته باشد رنگ یا نقش را از طرف فرم به بیرون از کادر برش بکشید که بعد از تاخوردن و برش کار نهایی سفیدی نداشته باشد. در غیر اینصورت کناره های اطراف صفحات کتاب بعدازبرش سفیدی خواهد داشت و کارصحافی با اشکال مواجه خواهد شد.

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید