سررسید 1402

نکاتی در مورد ویراستاری سررسید ۱۴۰۰ و چگونگی انجام آن

نزدیکی حروف به برش در سررسید ۱۴۰۰

در این مقاله نکاتی در مورد ویراستاری سررسید خدمت شما همراهان گرامی ارائه می شود که عمل به آنها کمک شایانی به تولید و طراحی هر چه بهتر انواع سررسید می کند.

در طراحی دقت کنید که نوشته های خود را زیاد به لبه های کار نزدیک نگیرید. فاصله لازم تالبه کار در موارد مختلف چون کارت ویزیت و یا سربرگ و یا لیبل و… متفاوت است. دقت دراین موارد به خاطر در نظر گرفتن دو مسئله است.

یکی اینکه هنگام برش با گیوتین یا دایکات نوشته ها برش نخورنند و دیگر اینکه بعد از برش نوشته از نظر زیبایی خدشه دار نشود.

رعایت این نکته به حس زیبایی شناسی طراح بستگی دارد. البته گاهی یک طراح کارآزموده به عمدحروف را در کادر برش قرار می دهد که این کار گاهی به زیبایی بیش ترطرح می انجامد.

درباره طرح های برداری و طرح های بیت مپ

اصولاٌ دو دسته نرم افزارهای گرافیکی وجود دارد نرم افزارهای برداری ونرم افزارهای بیت مپ. ازجمله نرم افزارهای برداری می توان به معروف ترین آنها یعنی CorelDRAW  و Illustrator که دو تا از بهترین ها در زمینه ویراستاری سررسید هستند ، اشاره کرد و از جمله نرم افزارهای بیت مپ از photoshop و corelPHOTO PAINT نام برد.

در نرم افزارهای برداری که برای ویراستاری سررسید هم از آنها استفاده می شود خط و اشکال براساس روابط و فرمول های ریاضی رسم می شوند بدین معنی که زمان رسم یک دایره این دایره کامل و بدون کنگره و رنجه است اما در نرم افزارهای بیت مپ رسم اشکال براساس نقاط  تاریک و روشن (پیکسل) می باشد.

به زبان دیگر، هنگامی که دایره را در photoshop که یک نرم افزار بیت مپ است رسم می کنید و با ابزار بزرگنمایی آن رابزرگ می نمایید. آنچه مشاهده می شود نقاط تاریک وروشنی است که کنگره دار دیده می شود. اما در نرم افزارهای برداری با بزرگ کردن دایره یک خط کاملاٌ قوس دار و بدون کنگره دیده می شود.

به همین دلیل بهتر است که خروجی های کار طراحی شده شما از نرم افزارهای برداری باشد به خصوص اگرحروف و نوشته های ریز در آن وجود دارد. در غیر این صورت اگرچه ممکن است بعد از چاپ از نظر افراد غیر متخصص اشکالی وجود داشته باشد اما چنانچه خروجی همان کار در دو حالت متفاوت بانرم افزارهای بیت مپ و نرم افزارهای برداری گرفته شود بعد از چاپ اختلاف را می توان در حروف و نوشته های ریز به راحتی مشاهده کنید. البته این در حالتی است که نکات فنی دیگر رعایت شده باشد که در قسمت های مختلف کتاب به آن اشاره شده است.

مراحل اجرای حرفه ای کار طراحی در سررسید  و تقویم ۱۴۰۰

هر کار طراحی از قبیل کاتالوگ و بروشور و پوستر و… جدا از بحث خلاقیت و ایده شامل مراحل متعددی است که در ادامه و در هر بخش به توضیح آن پرداخته شده است. اما در اینجا مرورکلی بر این مراحل می کنیم.

اولین مرحله انجام هر پروژه طراحی تا چاپ در بخش فنی آن استفاده از اورژینال مناسب است. بدین معنی که اگر قرار است عکسی از محصول یا شخصی گرفته شود بهتر است که این عکس به شکل حرفه ای تهیه گردد و ترجیحاٌ اسلاید باشد. تهیه اسلاید حرفه ای برای این منظور یک سرمایه گذاری بجا و لازم است. باداشتن تصویری مناسب که قابلیت بزرگ شدن در ابعاد مختلف را دارد می توان کار را برای پوستر و بروشور و یا هر درخواست دیگری با ابعاد بزرگ انجام داد. به علاوه فکرآینده را نیز بایدکرد.

اینکه بعد از اتمام طراحی یک کاتالوگ آیا لازم است که پوستری در ابعاد ۷۰*۵۰ یا ۷۰*۱۰۰ نیز تهیه شود یا نه. اگر قدم اولیه یعنی تهیه منبع مناسب (اسلاید حرفه ای) با دقت و بجا صورت گرفته باشد ادامه کار در ابعاد بزرگ تر نیز امکان پذیر است و لزومی به عکس برداری مجدد نیست.

در موارد دیگر چنانچه اسکن تصاویر مد نظر باشد بهتر است در صورت امکان اسکن حرفه ای و با دقت بالا صورت گیرد. استفاده از نرم افزار مناسب همان طور که قبلاٌ توضیح داده شد در مرحله بعدی کار قرار دارد. یعنی کار روی تصاویر در نرم افزارهای بیت مپ مانند Photoshop و نوشته ها و خروجی نهایی درنرم افزارهای برداری مانند CorelDRAW و یا Illustrator.

بعد از آن نوبت بستن سند با آگاهی از ابعاد و اندازه های کاغذ و ماشین چاپ و مشخص کردن محل های برش و تا می رسد.

ترازکردن حروف در سررسید ۱۴۰۰

دقت کنید که راست چین یا چپ چین کردن بعضی حروف به دلیل فاصله خالی هر حرف گاهی درست صورت نمی گیرد. بنابراین بایستی در انتهای کار ویراستاری سررسید یک بار دیگر تنظیمات راست چین و چپ چین را کنترل نمایید. چنانچه تنظیم درست صورت نگرفته است حروف را تبدیل به منحنی کرده (convert to curve) سپس عمل تنظیم Align را انجام دهید.

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید