سررسید 1402

دقت در اسکن تصاویر تقویم و سررسید ۱۴۰۰ به چه میزان باید باشد؟

خرید و فروش سررسید دموت- تقویم 1397 زیر دستی ایران (کد ۸)

اسکن کردن تصاویر در واقع مهم ترین مرحله از فرآیند طراحی تا چاپ است . اگر در طراحی های خود از تصاویر اسکن شده استفاده می کنید و این کار را با اسکنر خود انجام می دهید موارد متعددی را بایستی مد نظر داشته باشید .

برای اجرای اتودهای طراحی بهتر است از اسکن با jpg پایین و ذخیره سازی jpg استفاده کنید تا سرعت انجام عملیات اتود بالا رفته ، و سریع تر به طرح نهایی دست یابید ( البته اینکار در مواقعی امکان پذیر است که همیشه به تصاویر اوژینال دسترسی داشته باشید )

انتخاب اوژینال مناسب :

برای این منظور به اجمال واژه ” محدوده دانسیته ” را توضیح می دهیم .

در مشخصات فنی اسکنرها اصطلاح Dmin و Dmax را داریم به معنی دانسیه حداکثر و دانسیه حداقل . از طرف دیگر به طور قراردادی سیاهی مطلق را ۴ و سفیدی مطلق را صفر در نظر می گیرند .

محدوه دانسیه اختلاف بین دو مقدار Dmin و Dmax می باشد .

محدوده دانسیه = Dmax-Dmin

برای مثال چنانچه Dmax=3/7 ۳/۰ Dmin= باشد ، محدوده دانسیه به قرار زیراست :

۴/۳=۳/۰-۷/۳= محدوه دانسیه

هر چقدر مقدار محدوه دانسیه به ۴ نزدیک تر باشد به معنای قدرت تفکیک و تشخیص بالای نقاط در اسکنر مورد نظر است .

بعبارت دیگر Dmax کمیتی برای نمایش قدرت تشخیص وتفکیک دو نقطه مجاور در تاریک ترین تصویر است و Dmin نیز کمیتی برای نمایش قدرت تشخیص و تفکیک دو نقطه مجاور در روشن ترین نواحی تصویر می باشد .

برای مثال چنانچه Dmax یک اسکنر ۴ باشد به معنای آن است که اسکنر فوق دو نقطه مجاور هم را که هر دو سیاه مطلق هستند تشخیص می دهد و همچنین چنانچه Dmin یک اسکنر صفر باشد به معنی آن است که دو نقطه مجاور هم که هر دو سفید مطلق باشند را اسکنر فوق می تواند تشخیص دهد . در حالی که عملاً تشخیص دو نقطه سیاه مطلق و دو نقطه سفیدمطلق در کنار هم ممکن نیست .

بنابراین هرچه Dmax بالاتر و Dmin پایین تر باشد قدرت تشخیص و تفکیک اسکنر در نقاط تاریک و روشن بیش تر است که این مشخصه ” محدوه دانسیته ” گفته می شود ، بعبارت دیگر هر چه قدر محدوده دانسیه به عدد ۴ نزدیکتر باشد تشخیص و تفکیک نقاط از هم بهتر صورت می گیرد .

این مقدمه برای بیان محدوده دانسیه اورژینال های مختلف گفته شد . بدین ترتیب که در جدول دانسیه آمده است . مناسب ترین اورژینال ، جهت اسکن و استفاده در طرح اسلاید می باشد .

همان طور که از جدول می توان دریافت محدوده دانسیه برای اسلاید حدود ۳ می باشد ، عدد فوق با توضیحات داده شده قبلی به مفهوم قابلیت تشخیص و تفکیک نقاط روی اورژینال اسلاید می باشد که از بقیه اورژینال ها بالاتر است . درمورد کاغذ روزنامه به دلیل جنس کاغذ و شیوه چاپ محدوده دانسیته بسیار پایین است .

بنابراین استفاده از اورژینال تصویر چاپ شده در روزنامه ، جهت استفاده در کار طراحی که قراراست روی کاغذ گلاسه سفید چاپ گردد ، پیشنهاد نمی شود چرا که تصویر اسکن شده از روی روزنامه دقت و وضوح لازم را نخواهد داشت .

رزولوشن ; دقت تصاویر یا رزولوشن در واقع همان dpi تصویر می باشد . این نکته را همواره مد نظر داشته باشید که دقت تصویر در ابعاد مورد استفاده شما بایستی dpi ۳۰۰ باشد و این قائده برای زمانی است که قصد چاپ افست طرح مورد نظر خود را دارید . در موارد دیگر چون چاپ با چاپگر جوهر افشان یا استفاده در طراحی صفحات وب لزومی به داشتن چنین دقتی ندارد .

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید