سررسید 1402

چه نکاتی در آماده سازی فایل های سررسید ۱۴۰۰ مهم هستند؟

خرید و فروش سررسید دموت- تقویم 1397 زیر دستی ایران (کد ۸)

فشرده سازی فایل و مشکلات آن

فشرده سازی فایل های تصویری در سررسید و یا تقویم ۱۴۰۰ tif با lzw گاهی موجب اشکالاتی می شود . شکل ظهور این اشکالات بدین صورت است که در کناره های تصاویر tif به شکل lzw فشرده و ذخیره شده اند ضایعاتی دیده می شود که بسیاری از مواقع بر روی صفحه مانیتور دیده نمی شود. این اشکال هنگامی ظهور می کند که خروجی فیلم از فایل گرفته می شود .

و گاهی با دقت بسیار و کنترل دقیق می توان این ضایعات را دید . پس بنابراین چنانچه ضرورتی ندارد فایل های tif خود را فشرده سازی نکنید و اگر فایل شما که در سررسید ۹۹ و یا تقویم ۱۴۰۰ بزرگ است و ناچار به فشرده کردن فایل به طریق lzw  شدید هنگام تهیه فیلم دقت کنید و این نکته را نیز به لیتوگرافی اعلام نمایید که تصویر یا تصاویر tif خود را lzw فشرده سازی کرده اید.

 

مشکل نوارهای تاریک و روشن در فایل آماده سازی تقویم و سررسید ۹۹ چیست؟

گاهی قصد دارید که نوارهای افقی با ترام های مختلف در کار خود داشته باشید ، همچنین ممکن است ضخامت این ترام ها را بنابه سلیقه خود در حدود ۲ میلی متر در نظر بگیرید . نوارهای افقی را یکی در میان و با تراکم های ۱۰۰ و ۸۰ درصد انتخاب کرده اید یعنی یک نوار به شکل تن پلات و دیگری ترام ۸۰ درصد در کار می آید .

باکمی دقت در سیستم چاپ افست متوجه خواهید شد که چاپ چنین خواسته ای به آن شکل که شما در نظر گرفته اید اگر غیر ممکن نباشد بسیار مشکل است . هنگام چاپ ، شیرهای کنترل مرکب را نمی توان به شکلی درنظرگرفت که هم تن پلات درست بیاید و هم ترام ما . خواهی نخواهی در ترام پرکردگی ایجاد می شود و این مسئله به دلیل نزدیک هم بودن خط های افقی و ماهیت لاستیک چاپ است . بنابراین ضمن درک این مسئله و اشراف به آن بهتر است کار خود را به گونه ای در نظر بگیرید که بروز چنین مشکلی در آن به حداقل برسد. مثلاً چنانچه قصد دارید نوار افقی تن پلات و ترام ۸۰ را در کنار هم قرار دهید ، بهتر است طراحی ترام ۸۰% را مثلاً ۵۰% در نظر بگیرید تا در زمان چاپ با توجه به پرکردگی ایجاد شده به خواسته خود نزدیک شوید.

Overprint کردن عکس در تقویم

به این نکته دقت کنید که رنگ های بکار رفته در عکس را نمی توان overprint کرد . این مسئله بدین معنی است که چنانچه کادر یا نوشته مشکی در یک تصویر دارید نمی توانید آنرا هنگام خروجی overprint انتخاب نمایید . آنچه اتفاق می افتد بدین شکل است ; درنرم افزارهای برداری مانند کورل یا ایلوستریتور طراحی را اجرا کرده اید. این طرح دارای نوشته ها متعدد مشکی است که قرار است در هنگام خروجی فیلم یا پلیت overprint شود . اما به دلایلی قبل ازخروجی تصمیم می گیرید که فایل را به شکل تصویر برای خروجی ارسال کنید . در این حالت لیتوگرافی نمی تواند نوشته ها و آنچه شما می خواهید را براحتی overprint  کند . خصوصاً این که طرح ارسالی دارای جزئیات پیچیده ای باشد .

بنابراین در این صورت راه حل مسئله این است که در همان نرم افزارهای برداری آنچه را که می خواهید overprint باشد بطور دستی انتخاب کنید و در انتها چنانچه ضرورت داشته باشد از طرح خود فایل تصویری بسازید.

نکات مهم در تهیه سند سررسید ۹۹ چیست؟

هنگام تهیه سند برای خروجی فیلم ، زینک و چاپ همواره بایستی نکات مختلفی را رعایت کرد تا کار نهایی مطلوب تر و خطاها کمتر گردد . ابتدا نکات عمومی را خاطر نشان می کنیم سپس به رعایت نکاتی که در چاپ موارد خاص پیش می آید اشاره خواهیم کرد .

  1. استفاده از رجیستر
  2. استفاده ازنمادهای رنگی
  3. کنترل دقت عکس ها
  4. مشخص کردن خط برش وتا
  5. قراردادن کارهایی بارنگ خوری یکسان درزیرهم
  6. کنترل عکس هاازنظر CMYK بودن
  7. کنترل وجودعکس دریک پوشه
  8. کنترل رنگ ها ازنظر  CMYK بودن ودرصدآنها

استفاده از رجیستر

رجیستر ، علامتی معمولاً بشکل بعلاوه یا ضربدر است که درون یک دایره یا چهارضلعی قرار میگیرد .

اما اصولاً هر خط نازکی که چهار رنگ باشد ( در کار چهار رنگ ) را می توان بعنوان رجیستر ، جهت کنترل روی هم خوردگی رنگ ها استفاده کرد. رجیستر در هنگام چاپ به چاپچی کمک می کند تا روی هم خوردگی رنگ ها را با دقت و با استفاده از لوپ کنترل کند .

چاپچی ماهر قادر است بدون استفاده از رجیستر و از روی تصاویر چاپ شده نیز این مسئله را کنترل نماید . اما وجود رجیستر کار را سریعتر و دقیق ترخواهد کرد . زیاد بودن ضخامت رجیستردقت درکنترل را کم می کند ، همچنین نازکی بیش از حد نیز طوری که در چاپ کم رنگ باشد باعث سختی کنترل می شود .

پیشنهاد می شود که ضخامت رجیسترها را حدود ۱/۰ میلی متر بگیرید تا هم نازک و هم قابل دیدن باشد . رجیسترها بایستی دارای چهار رنگ ( در کار چهار رنگ) با درصد ۱۰۰ از هر رنگ باشد (۱۰۰K= و ۱۰۰ Y= و ۱۰۰ M= و ۱۰۰C= ) و در کنارها و چهار طرف کار روی سند قرار گیرند .

هرچه کار بزرگ تر باشد ، بایستی از رجیستی های بیشتری استفاده کرد تا هنگام چاپ تمامی گوشه ها و روی هم خوردگی رنگ ها را بتوان کنترل کرد .

استفاده از نمادهای رنگی

علائم یا نمادهای رنگی که معمولاً بصورت تن های صفر درصد تا ۱۰۰ درصد در بالا و پایین کار چاپی قرار می گیرد از مواردی هستند که وجودشان در سند آماده چاپ کمک بسیار زیادی به دقت در رسیدن به رنگهای اصلی می کند .

معمولاً چاپچی ها کنترل ترام های موجود در علائم رنگی را بصورت چشمی یا بالوپ انجام می دهند . اما درستر و عملی تر استفاده از ابزاری بنام دانسیتومتر است .  باکمک این ابزار می توان بادقت فشردگی ترام ها را اندازه گرفت . در این حالت است که ترام های رنگی در بالا و پایین سند کاربرد اصلی خود را پیدا می کنند . بااستفاده از دانسیتومتر می توان خطای چاقی و لاغری ترام را نیز کنترل کرد . کنترل دقیق درصد ترام ها و انتقال مرکب با کمک دانسیتومتر مقدور است .

یکی دیگر از کنترل هایی که می تواند مفید باشد ، مقایسه درصد رنگ ها در سند چاپ شده با کتابچه رنگ موجود در بازار است .  دریک کارچاپی تن های یکی از رنگها را بدقت ملاحضه کنید ( مثلاً رنگ مشکی ) بنظر میرسد که همه چیز درست است و رنگ مشکی از ۱۰۰% به ترتیب کاهش یافته است . اما وقتی این کار را با کار دیگ رکنترل می کنید ، رنگ مشکی کار دیگر را پر رنگ تر می یابید . در این جا نقش دانسیتومتر مشخص می گردد . باکمک این ابزار می توان میزان دقیق رنگ ها را مشخص نمود .

درکارهای چاپی گاهی دیده می شود که جدول رنگ را در هر جایی که فضای کار اجازه دهد قرار می دهند، اما بهترین محل قرار دادن جدول رنگ به موازات محور سیلندر چاپ یعنی درطول کاغذ چاپ است . بادقت دراین مسئله که در ماشین های چاپ مختلف تعداد متفاوتی شیر خروج مرکب ازمخزن وجود دارد بهترین حالت این است که در راستای هر دریچه (شیرمرکب) یک ست کامل ازچهار رنگ را قرار دهیم . در چنین حالتی قادر است هر کدام از دریچه های رنگ خود را تحت کنترل داشته باشد . مثلاً در ماشین های چاپ ۵۰*۳۵ GTO تعداد درچه و در ماشین های دو ورقی ۷۰*۵۰ معمولاً ۲۴ شیرخروج مرکب وجود دارد . بنابراین بهتر است ۱۶ ست رنگی CMYK در چاپ GTO وجود داشته باشد ، یعنی روی هر دریچه مرکب یک ست CMYK در هر دریچه ماشین چاپ GTO  و ۲۴ ست CMYK برای دو ورقی استفاده کرد .

از علائم یا نمادهای رنگی به شکل های مختلف و با کاربردهای گوناگونی استفاده می گردد . با بررسی آنها در یک کار چاپی بعداز چاپ می توان کیفیت آن کار کنترل نمود . ترکیب های مختلف رنگ های CMYK  امکان کنترل گوناگون را فراهم می سازد . اشکال مختلف نمادهای رنگی رامی توان به گونه زیر تقسیم بندی کرد :

نماد بالانس خاکستری

این نماد رنگی را که نشان دهنده بالانس خاکستری است می توان با ترکیب سه رنگ CMY بدست آورد .

C=25 M=63 Y=63 — C=50 M=41 Y=41 — C=25 M=16 Y=16

از این نماد رنگی می توان برای کنترل میزان خروجی مرکب و روی هم خوردگی آنها استفاده کرد . چاپ درصدهای CMY  نزدیک به معادل خاکستری دلیل بر درستی کار است . معادل های بالا به ترتیب K25 و K55 و K75 می باشند .

نماد طرح دار یا ستاره ای

علی رغم اینکه وجود این نماد بسیار لازم است اما کمتر در کارهای چاپی دیده می شود . در هر صورت قرار دادن این نماد در کار چاپی خود می تواند میزان لرزش رنگ های مختلف CMYK که ممکن است به دلایل گوناگون ایجاد گردند را کنترل کنید . ازجمله دلایل لرزش رنگ ها می توان ازجابجایی زینک (به دلیل محکم نبودن) یالغزش کاغذ (به دلیل گلاسه بودن) و. . . نام برد .  پر شدن رنگ از مرکز به بیرون وجود لغزش را نشان داده کنترل مناسبی برای کارچاپی خواهدبود .

بایستی برای هر رنگ مورد استفاده در چاپ یک نماد طرح دار استفاده کرد تا میزان لرزش هر رنگ قابل تشخیص گردد .

نمادگرایان

از این نماد معمولاً با درصدهای مختلف استفاده می کنند ، یعنی مثلاً رنگ سایان را از ترام صفر تا ۱۰۰ با درصدهای مختلف می آورند . معمولاً این درصدها به این قرار است ; صفر ۱۰ ، ۲۰، ، . . . ، ۱۰۰ اما این درصدها می تواند به اختیار طراح و برای دقت بیشتر با فاصله کمتری کنار هم قرار گیرد .

نماد رنگ های اصلی

این نماد شامل رنگ های CMYK بطور مجزا و ترکیب هایی از آن ها با درصد ۱۰۰ می باشد که رنگ های دیگری ایجاد می کند . بعنوان مثال ۱۰۰C و ۱۰۰M رنگ بنفش ایجاد خواهند کرد .

نماد تشخیص LINE     PER     CENTIMETER(IPC)   LINE    PER    INCH(IPI)

از این نماد به ندرت استفاده می شود اما کاربرد آن زمانی است که بخواهیم درستی ipi خروجی را کنترل کنیم . تشخیص این خطوط به وسیله ای بنام Liner نیاز دارد . بسته بنوع کاغذ و نوع چاپ ،  lpi خروجی را بایستی متفاوت در نظرگرفت . هر چقدر عدد ipi بالاتر رود دقت کار بیشتر است .

مثلاً ipi 200 دقیقتر از ipi ۱۲۰ است ، اما بایستی نوع چاپ و نوع کاغذ را نیز در نظر گرفت چرا که همیشه بالا بردن ipi  سبب کیفیت بهتر کار چاپی نمی شود . برای چاپ افست معمولاً ipi ۱۷۵ یا در محدوه آن در نظر گرفته می شود .  معمولاً برای کاغذ تحریر ipi ۱۵۰ و برای کاغذ گلاسه ipi  ۱۷۵ بکار می رود .

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید